DEVLET MALI DENİZ !!!
"Enerji Bakanlığı, imtiyaz sözleşmesi bulunmasına karşılık devrini yapmadığı Afşin-Elbistan A Termik Santralı‘yla ilgili davayı kaybetti. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu‘nun aldığı kararda, TEİAŞ‘nin Bakanlık aleyhine olan karara, süresi içinde itiraz etmediği, süre geçtikten sonra da TEİAŞ avukatının sağlık raporu sunduğu ortaya çıktı.
Danıştay kararlarının 30 gün içinde temyiz edilmesi gerekirken, TEİAŞ 13 Eylül 2004‘te tebliğ edilen karar için 15 Ekim 2004‘te temyiz talebinde bulundu. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu kararında, TEİAŞ avukatının 13-14 Ekim 2004 tarihleri için sağlık raporu sunduğu açıklandı. Kararda vekaletname kapsamında başka avukatların da dilekçe verebilecek durumda olduğu için rapora itibar edilmediği söylendi. Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu, santralın devredilmesi yönündeki kararı onadı. Bu çerçevede, 1355 MW kurulu güce sahip Afşin A‘nın, kömür sahasıyla birlikte davacı şirkete devri için görüşmelerin başladığı bildirildi.
1994‘te alınan bir kararla, Afşin Elbistan Termik Santralı‘nın işletme hakkının 20 yıllığına ERG-Verbund Elektrik‘e devri öngörülmüş. Bakanlık ile şirket arasında imzalanan imtiyaz sözleşmesi, 1999‘da onaylanmıştı. Ancak bu devir işlemini kamu aleyhine bulan TEAŞ‘ın sözleşmeyi imzalamaması üzerine ERG-Verbund, Enerji Bakanlığı‘na karşı dava açmıştı.
Danıştay 10‘uncu Dairesi, 2004 yılında şirket lehine karar verdi. Son olarak, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu ise 3 Mayıs 2007 tarihli kararıyla devri öngören kararı onadı.
İdari Dava Daireleri Kurulu‘nun karara katılmayan üyelerinin karşı oy yazısında kamunun, davacı şirkete 8 milyar dolar fazladan para ödeyeceği belirtildi. Buna göre Bakanlık 20 yılda santralde üreteceği elektriği 4 milyar dolara mal ederken, devir halinde ise maliyeti 12 milyar dolar olacak.
EÜAŞ kararın uygulanması çerçevesinde şirketle devir sözleşmesi imzalama görüşmelerinin başladığını söyledi."
Maden Mühendisleri Odası olarak soruyoruz;
· 07 Aralık 2007 Cuma günü yayımlanan bu haber doğru mudur?
· Ülkemizin en büyük linyit havzası ile ilgili bir hukuk mücadelesi bu kadar basit gerekçelerle kaybedilebilir mi?
· Davanın kaybedilmesi ile ilgili olarak herhangi bir inceleme veya soruşturma yapıldı mı?
· Haberde bahsedilen 8 milyar dolar kamu zararı hangi yollardan karşılanacaktır?
Linyit rezervlerimizin % 46‘sını oluşturan Elbistan Linyit Havzasında, halen işletilmekte olan Elbistan- Kışlaköy açık işletmesi rezervleri ile birlikte, ekonomik olarak üretilebilecek yaklaşık olarak toplam 4,3 milyar tona yakın linyit bulunmakta olup, bu miktar, toplam 9450 MW gücünde termik santrallere karşılık gelmektedir.
· Elbistan havzasında çok geniş bir alana yayılan linyit rezervlerinin doğal sınırlar yerine yapay olarak yaratılmış sektörlere bölünmesi ve her sektörün özel sektöre açılması yanlış bir yaklaşımdır.
· Geniş tarım arazileri altında bulunan kömürlerimizin değerlendirilmesi önemlidir, ancak bu çalışma yapılırken tarım alanlarının da korunması, planlamanın buna göre yapılması önemlidir.
· Termik santrallerin tasarımı, kurulması ve işletmesinde, ülke içinde yeterli bilgi ve deneyim birikimi oluşmuştur. Bu birikimin değerlendirilmesine özen gösterilmelidir.
· Havza bazında planlamalar bir an önce yapılmalı, sektör bazında yapılacak çalışmalar bu doğrultuda değerlendirilmelidir.
Bu değerlendirmeler ışığında, Elbistan havzasında bu güne kadar yapılan planlama hatalarından vazgeçilmelidir. Rezerv belirleme çalışmaları hızlıca sonuçlandırılmalı, havza sınırları net olarak belirlenmeli ve işletme projeleri bu doğrultuda yapılmalıdır. Kömür ocaklarını ve santralin çalışmalarını koordine edecek idari yapı, havzanın büyüklüğüne uygun hale getirilmeli, gerekli olan mühendis ve diğer teknik eleman ihtiyacı karşılanmalıdır. Havza kömürlerinin değerlendirilmesine yönelik araştırma geliştirme çalışmaları yörede bir AR-GE merkezi kurulmak suretiyle hızlandırılmalıdır.
Bir kez daha çağrımızı yineliyoruz;
Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu, Enerji Piyasası Kanunu‘na dayanarak kamunun enerji yatırımı yapmasına olanak tanımamaktadır. Sürdürülebilir kalkınmanın ve arz güvenliğinin sağlanması için IMF ve Dünya Bankası‘nın dayatmaları ile enerji planlaması, yatırımı ve üretiminin kamu tarafından yapılmasının önündeki yasal engeller ortadan kaldırılmalıdır.
EÜAŞ‘ın ve diğer kamu kurumlarının elindeki linyit havzalarındaki kömürlerin yakıt olarak kullanılacağı, üretim projeksiyonunda yer alan termik santrallerin yapımına, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununda da yer aldığı üzere "özel sektör yatırımlarının yetersiz kalması durumunda kamu kuruluşlarının (EÜAŞ) yeni üretim tesisi yatırımı yapması" hükmünün işletilerek, enerji yatırımlarına kamu eliyle bir an önce başlanması gerekmektedir.
Elektrik; ticari bir mal değil, toplumsal bir hizmettir. Tüm yurttaşlarımız için bir gereksinimdir. Bu nedenlerle, uluslararası tekellerin ve özel sektörün insafına bırakılmamalıdır.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
TMMOB
MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI
YÖNETİM KURULU
12 Aralık 2007, Ankara