TMMOB Maden Mühendisleri Odası

KOP DAĞI TÜNELİ YERALTI KAZI İŞLEMLERİ SIRASINDA MEYDANA GELEN METAN PATLAMASI FACİAYA DÖNÜŞEBİLİRDİ

KOP DAĞI TÜNELİ YERALTI KAZI İŞLEMLERİ SIRASINDA MEYDANA GELEN METAN PATLAMASI FACİAYA DÖNÜŞEBİLİRDİ

KOP DAĞI TÜNELİ YERALTI KAZI İŞLEMLERİ SIRASINDA MEYDANA GELEN
METAN PATLAMASI FACİAYA DÖNÜŞEBİLİRDİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ihale edilen ve yapımı özel bir şirket tarafından gerçekleştirilen Trabzon - Aşkale Yolu Km:111+600 - 119+845.31 Kop Dağı Tünelli Geçişi Kesiminin Yapım İşi sırasında 25 Eylül 2020 tarihinde meydana gelen metan gazı patlaması sonucunda 1 işçimiz ölmüş 10 işçimiz ise ağır yaralanmıştır.

TMMOB Maden Mühendisleri Odası olarak ölen işcimizin ailesine baş sağlığı diliyoruz. Yaralılara acil şifalar diliyor ve yakınlarına geçmiş olsun dileklerimizi sunuyoruz.

Trabzon - Aşkale Yolu Km:111+600 - 119+845.31 Kop Dağı Tünelli Geçişi Kesiminin Yapım İşi kapsamında yapılan tünel, 90 metrekare kesitinde 6,5 km’lik çift tüp olmak üzere toplam 13 km uzunluğunda bir karayolu tüneli olup tünel kazısının % 58’ine tekabül eden 6,9 km’si tamamlanmıştır. Kazanın yaşandığı tarihte zemin koşullarından dolayı tünel kazı işlemlerinin mekanik kazı yöntemi ile gerçekleştirildiği öğrenilmiştir.

Ülkemizde ne yazık ki kömür harici madenlerde ve diğer yeraltı kazı işlemlerinde metan gazına rastlanmayacağı yönünde çok yanlış ve yaygın bir kanı mevcuttur. Buna benzer patlamalar hem metal madenlerinde hem de tünel ve benzeri kazı işlemleri sırasında çokça yaşanmıştır. Aslında 25 Eylül 2020 tarihinde Kop Dağı Tünelinde meydana gelen metan gazı patlaması bir faciaya dönüşebilirdi.

Aldığımız bilgilere göre metan patlamasının meydana geldiği işyerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği yönünden su patlamaları ile göçüklerin yaşandığı önemli tehlikeler yaşanmıştır. Yaşanan olaylar birlikte değerlendirildiğinde adı geçen işyerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemlerinin yeterince alınmadığı ve metan gazı patlamalarına karşı sürekli olarak sabit ve seyyar gaz ölçüm cihazlarının olmadığı veya kullanılmadığı anlaşılmaktadır.

Oysa bu tip işletmelerde işe başlamadan önce maden mühendisliği bilim ve tekniğine uygun olarak gerekli etütler yapılarak yeraltındaki gaz birikimlerinin tespit edilip gerekli risk analizlerinin yapılması ve kazı işlemleri tamamlanana kadar kontrol ve degaj sondajları ile tehlikeli gaz ölçümlerinin sürekli olarak yapılarak sonuçlara göre bir havalandırma planı yapılması gerekmektedir.

İnsan yaşamını riske sokan, tünel açma gibi yer altı kazıları gerektiren işlerde yaşanan “kazalar” yapılan işin mühendislik bilim ve tekniğine uygun yürütülmesi zorunluluğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle yer altı kazısı gerektiren bütün işlerde maden mühendisi çalıştırılması, işin maden mühendisi denetiminde yürütülmesi gerekmektedir.

Mühendislik bilim ve tekniğine uygun çalışmanın sağlanmadığı, iş sağlığı ve güvenliği önlemlerini yeterince alınmadığı işyerlerinde yaşanan iş kazaları birer cinayettir.

TMMOB maden Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
29 Eylül 2020, Ankara

Okunma Sayısı: 1122
Yayın Tarihi: 29.09.2020