MAPEG UZMANLARININ YAŞADIKLARI TRAFİK KAZASI SON OLMALI, UZMANLARIN ULAŞIM SORUNU ACİL OLARAK ÇÖZÜLMELİDİR.
MAPEG UZMANLARININ YAŞADIKLARI TRAFİK KAZASI SON OLMALI,
UZMANLARIN ULAŞIM SORUNU ACİL OLARAK ÇÖZÜLMELİDİR.
05.11.2021 tarihinde, biri maden mühendisi, biri jeoloji mühendisi ve biri de mali uzman olmak üzere üç MAPEG uzmanının, Adana ilindeki maden sahalarının denetleme görevi için yaptıkları seyahat sırasında trafik kazası geçirmişler, iki uzman ağır yaralanarak hastaneye kaldırılmıştır.
Kaza MAPEG heyetinin hareket etmesinden sonra, Ankara-Niğde otobanına giriş esnasında havanın da sisli olması nedeniyle aracı kullana heyet üyesinin sis farını nasıl yakacağı araştırması esnasında aracın kontrolünü kaybetmesi nedeniyle gerçekleşmiştir. Araçtan fırlayan iki heyet üyesi ağır yaralanmış, Ankara Bilkent Şehir Hastanesi ve Gazı Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanelerine sevk edilerek ameliyata alınmışlardır. Son aldığımız bilgiler hayati tehlikelerinin olmadığı, durumlarının stabil olduğu yönündedir.
Hatırlayacağınız üzere, Cumhurbaşkanı Sn. Recep Tayyip Erdoğan 2015 senesinde “Türkiye anonim şirket gibi yönetilmeli”, demişti. Buradan hareketle olsa gerek; MAPEG bünyesinde çalışmakta olan mühendis ve mali uzman arkadaşlarımız, denetleme görevlerini adeta yoğun sömürü koşulları altında yapmaktalar. Büyük çoğunlukla cuma, cumartesi ve pazar günleri saha denetleme görevlerini yapmak durumunda kalan uzman arkadaşlarımız, yoğunlukla günde üç ya da dört denetim gerçekleşmekte olup, bazı zamanlar altı saha denetledikleri olabilmektedir. Bu denetleme görevleri sırasında, denetlemeye gittikleri kiralık araçlar da yine denetleme heyeti üyesi uzman arkadaşlar tarafından kullanılmakta olup, uzman arkadaşlar saatlerce araç kullanmak zorunda da kalmaktadırlar. Denetleme görevinden dönen arkadaşlar, haftanın diğer günleri ise Genel Müdürlükte rutin raporlama vs. görevlerini tamamlamaktadırlar. Bunun sistemi olsa olsa “nitelikli sömürü” kelime öbeği tanımlar.
Yaşanan ve yaşanabilecek iş kazaları bir yana, mali evrakların incelenmesinden, ocak sahalarının denetlenmesine, bir-iki günde bu kadar maden işletmesinin sağlıklı bir şekilde denetlenmesi mümkün değildir.
Bu çalışma koşullarında yaşanmış olan iş kazası, şüphesiz ki MAPEG yönetiminin ve kamu iradesinin ihmalidir. Bu ihmal sonucu meslektaşlarımız bir iş cinayetinin eşiğinden dönmüşlerdir.
Benzer iş kazalarının ve daha kötü faciaların yaşanmaması için, maden sahalarının gerektiği gibi denetlenebilmesi için:
- MAPEG bünyesine yeteri kadar maden işletme uzmanı mühendis istihdam edilmelidir.
- MAPEG bünyesindeki hafta sonu denetleme görevi sürse dahi, uzman arkadaşlar denetleme sonrasında yeteri kadar dinlendirilmeli; en az iki gün idari izinli sayılmalıdırlar.
- MAPEG derhal gerekli yeterliliklere sahip, yeterli sayıda şoför istihdam etmelidir.
- Uzak mesafeli saha denetimlerde ulaşım alternatifli sağlanmalıdır.
TMMOB Maden Mühendisleri Odası olarak, iş kazasında yaralanan arkadaşlarımıza acil şifalar diliyor, gerek sağlık durumları, gerekse de idari ve hukuki gelişmeler ile ilgili süreçlerin takipçisi olduğumuzun bilinmesini istiyoruz.
Saygılarımızla.
TMMOB Maden Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
8.11.2021, Ankara