TMMOB Maden Mühendisleri Odası

3. ULUSLARARASI ULAŞIMDA YERALTI KAZILARI SEMPOZYUMU SONUÇ BİLDİRGESİ

TMMOB Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ile Tünelcilik Derneği‘nin birlikte düzenlediği 3. Uluslararası Ulaşımda Yeraltı Kazıları Sempozyumu ve Sergisi, 29-30 Kasım 2013 tarihlerinde İstanbul Haliç Kongre Merkezi‘nde gerçekleştirilmiştir. 10 ülkeden 400 delegenin katıldığı Sempozyumda 19‘u yurtdışından olmak üzere toplam 70 bildiri sunulmuştur. Sempozyum süresince tünelcilik alanında pek çok konu, bilim insanları ve sektör temsilcileri tarafından tartışılmış, çözüm önerileri ortaya konulmuştur. Sektöre proje, makine ve hizmet sağlayan kuruluşlara ait 25 standdan oluşan sergide katılımcılarca büyük ilgi görmüştür.

Sektörün Dünya‘daki ve Türkiye‘deki gelişimini ve uygulamaların sağladığı birikimi kamuoyu ile paylaşmak, sorunları ve geleceği tartışmak amacı ile uluslararası boyutta düzenlenen toplantıda iki gün boyunca eş zamanlı olarak 3 salonda düzenlenen 14 oturumda bilimsel ve pratikteki uygulama sonuçlarını içeren tebliğler sunulmuştur. Oturumlarda katılımcıların deneyim paylaşımları da büyük katkı sağlamıştır.

Bilindiği gibi ülkemizde ulaşım amaçlı, metro ve tünel gibi yeraltı yapılarının kazısı özellikle son 25-30 yıl içinde önem kazanmıştır. Giderek artan uygulamalar ve deneyimler süreci hızlandırmakta ve geliştirmektedir. Günümüzde sosyal ve ekonomik hayatı canlı ve dinamik tutabilmenin en önemli şartlarından biri; yeni teknolojileri kullanan, çevreye duyarlı, uluslararası kurallara uyum sağlayan, hızlı ve güvenli, taşıma türleri arasında dengenin sağlanabildiği çağdaş ulaşım hizmetleridir.

Kentleşme oranının artması toplumun ekonomik ve sosyal gelişmişliğinin göstergelerinden biri olarak görülürken, ulaşım alanında modern ve gelişmiş araçlara sahip olmak bu alandaki teknolojik yeniliklere ayak uydurmak ta ekonomik kalkınmışlığın bir gereği olarak görülmektedir. Ulaşım kaynaklı sorunlar hayat kalitesini düşüren önemli etkenlerden biridir. Dünya nüfusunun % 50‘sinden fazlası kentsel alanlarda yaşamaktadır. Nüfus yoğunluğunun kentsel alanlarda oluşu ulaşımı zorlu bir sürece sokmakta, önemli maddi kayıplara ve verimli kullanılabilecek zaman kayıplarına yol açmaktadır. Ülkemizde ulaşımla ilgili planlı çalışmalara şiddetle ihtiyaç vardır.

Geçmişten beri ulaşım ağının gelişmişliği ülkelerin gelişmişlik seviyelerinin önemli kıstaslarından biridir, ancak özellikle 1970 yılından sonra gelişmeyi; insani, sosyal, kültürel, çevresel ve mekansal boyutlarıyla tanımlama amacı taşıyan yeni yaklaşımlar ortaya çıkmış ve giderek güçlenmiştir. Bilim ve teknolojinin gereğini hayatımıza katan mühendislerimizin önemli bir yükümlülüğü de insan öncelikli projeleri hayata geçirmek ve bu uğurda yapılan yol, tünel vb. yapıların çevre uyumunu ve ekolojik dengeye etkisini araştırarak, doğayı ve ülke geleceğini göz önünde bulunduran projelere imza atmaktır. Her alanda olduğu gibi, oldukça büyük riskler taşıyan bu sektörde de işçi sağlığı işgüvenliği gereklerinden asla ödün vermeden yapılacak tüm çalışmalar insan öncelikli olmalıdır.

Artan nüfusları ile hızla büyüyen kentlerin altyapı gereksinimlerindeki projelerin, farklı disiplinlerin ortaklaşmasıyla uygulanabileceği herkesin kabul edeceği bir olgudur. Yeraltı yapılarındaki çalışmalar, maden mühendisliği disiplininin de içinde olduğu diğer ilgili meslek alanlarının ortak çalışmaları kapsamında gerçekleştirilmektedir. Yeraltı yapılarında; metro inşaatı ve tünellerde patlatma, kazı, iş güvenliği, havalandırma, su atımı, nakliyat ve tahkimat gibi işler bir çok yönden yeraltı madencilik faaliyetleri ile örtüşmekte, bu nedenle maden mühendisleri tünel proje ve uygulamalarında aldıkları eğitim gereği daha fazla yer almaktadır.

Odamız, gelişen teknolojileri ve bilimsel çalışmaları üyeleri, sektör ve kamuoyuyla paylaşmayı önemli bir görev kabul etmektedir.

Kamuoyunun bilgisine sunarız.

TMMOB

MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI

YÖNETİM KURULU

12 Aralık 2013, İstanbul

Okunma Sayısı: 581
Yayın Tarihi: 12.12.2013