TMMOB Maden Mühendisleri Odası

BASINA VE KAMUOYUNA: YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ KONUSUNDA DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA TASARISI TBMM GÜNDEMİNDEN ÇIKARILMALIDIR.

BASINA VE KAMUOYUNA: YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ KONUSUNDA DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA TASARISI TBMM GÜNDEMİNDEN ÇIKARILMALIDIR.

BASINA VE KAMUOYUNA

YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ KONUSUNDA DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA TASARISI TBMM GÜNDEMİNDEN ÇIKARILMALIDIR.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın değişiklik teklifi ile gündeme gelen “Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı”, TBMM Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu’nun 22.06.2006 tarihli toplantısında, TMMOB’nin ve bağlı odaların tasarı ile ilgili hiçbir önerisi kabul edilmeyerek, Meclis Genel Kurulu’na sevk edilmiştir.

Bilindiği gibi  4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri  Hakkında  Kanun 27.02.2003 tarihinde TBMM ‘de kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. Anılan kanunun ilgili maddelerine göre, Türkiye’ de mesleğini icra etmek için gelen yabancı mimar ve mühendislerin çalışma izinleri, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile TMMOB’nin görüşü alındıktan sonra Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nca verileceği hükme bağlanmıştır. Ancak söz konusu “Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı”, ile Yürürlükteki yasa ve bağlı yönetmeliklerin içeriği tamamen değiştirilmektedir.

7 Tasarının 14. maddesinde; “Avrupa Birliğine üye ülkelerden veya Bakanlar Kurulunca belirlenecek diğer ülkelerden gelecek yabancı mimar ve mühendislerin çalışma izinlerinin verilmesinde, diploma ve ilgili meslek odasına kayıtlı olduğuna dair belgenin ibrazı halinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 34 üncü ve 35 inci maddeleri ile 17/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun 1 inci ve 7 nci maddeleri uygulanmaz.” Denilmektedir.

Siyasal iktidar söz konusu tasarı ile;

Yabancı mimar ve mühendisler hakkında 6235 sayılı TMMOB Yasasının ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Yasasının uygulanmayacağını

Mühendis, mimar ve şehir plancılarının %25’i işsiz olan ülkemizin kapılarının, Akademik ve mesleki yeterliliği kanıtlanmamış yabancı mimar ve mühendislere; hiçbir kısıtlama olmaksızın sonuna kadar açık olduğunu,

Söylemektedir.

Mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı mesleğinin icrası için aranan koşullar, yabancı-yerli ayrımı yapılarak düzenlenemez. Yurttaşların aleyhine ve eşitlik ilkesine aykırı olan bu tasarının ne bilim karşısında ne de hukuk karşısında savunulabilir bir yönü bulunmamaktadır. düzenlemeleri gündeme getiren siyasal iktidarı, bu ülkenin mühendisi, mimarı, şehir plancısı da gözden çıkarmaktadır.

Bu madde, egemen bir devletin kendi kurumlarını ve yetkilerini inkar eden, hiçbir ulusal kuralı tanımayan, yetişmiş teknik elemanlarını ulusal ve uluslararası sermayenin çıkarları adına yok sayan bir anlayışın maddesidir.

Ülkemiz mühendis, mimar ve şahir plancıları karşısında yabancı mühendis, mimar ve şahir plancılarına ayrıcalık getiren, haksız rekabet ortamı yaratan, meslek kuruluşlarının denetimini ortadan kaldıran, denetimsiz, kuralsız hizmet sunumunu öngören, yabancı mühendis, mimar ve şahir plancılarının akademik ve mesleki  yeterlilik kriterleri aranmaksızın, karşılıklılık ilkesi gözetilmeksizin  Ülkemizde serbestçe hizmet sunmalarına olanak tanıyan bu düzenlemenin kabulü mümkün değildir.

 

TMMOB Maden Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
Ankara, 29.06.2006

 

Okunma Sayısı: 1917
Yayın Tarihi: 29.06.2006