TMMOB Maden Mühendisleri Odası

DSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE YAZILAN HES PROJELERİ TÜNEL İŞLERİNDE MADEN MÜHENDİSLERİNE YER VERİLMESİ İLE İLGİLİ YAZI

 

DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

İNÖNÜ BULVARI

06100 YÜCETEPE / ANKARA

Ankara; 12.07.2010

Sayı: 858

 

TMMOB Maden Mühendisleri Odası kuruluş amaçlarından biri olarak Maden Mühendisleri‘nin mesleki alanları ile ilgili gerekli çalışmaları yapmak ve tescilini sağlamaktır. Kurumunuza yazdığımız yazıda HES projeleri tünel işlerinde maden mühendisinin çalıştırılmasının gerekliliği ve zorunluluğu ile ilgili gerekli bilgilendirmeyi yapmıştık. Buna rağmen ilgili projelerde ve ihale dokümanlarında maden mühendisi bulundurma zorunluluğu yer almamaktadır.

Kaya Tünel Projelerinde iş akışına bakıldığında, tünel tasarımından inşaat bitimine kadar geçen süre içinde yapılan işler Maden Mühendisliği disiplini içerisinde yer almakta ve tüm dünyadaki uygulamalarda maden mühendisi bulundurulmaktadır. Tasarım sırasında yapılan gerek geoteknik ve gerekse kaya mekaniği hesaplamaları ve uygulamaları maden mühendisliği bölümlerinde verilen temel derslerdir. Ayrıca tünellerin inşaatında yapılan sondaj, delme-patlatma işlemi, tünel ve kuyu açılması sırasında kullanılan delici makineler (TBM) seçimi ve uygulanması maden mühendisliği disiplini içinde aynı şekilde temel konulardandır. Projelerin yürütümü sırasında kullanılan, makine ve ekipmanlar, delme-patlatma, tahkimat, nakliye çalışmaları ve kapalı alanlarda oluşan gazlar ciddi kazalara neden olabilecek yüksek riskler taşımaktadır. Gerek basında yer alan ve gerekse resmi kaza istatistikler yer altı tünel işlerinde kaza sıklığının yüksek olduğunu göstermektedir. Nitekim Konya Ovaları Projesi (KOP) kapsamında devam eden Mavi Tünel inşaatında meydana gelen iş kazasında 1 kişi hayatını kaybetmiş, 1 kişi yaralanmıştır. Son olarak Batman‘ın Kozluk ilçesinde yapımı devam eden Garzan Baraj inşaatında açılan tünelde meydana gelen çökme sonucu 2 kişi hayatını kaybetmiş, 3 işçi ise yaralanmıştır.

Bu kapsamda kurumunuzca ihale edilen HES projeleri tünel işlerinde maden mühendislerine yer verilmesi yapılan işin niteliği gereği zorunlu tutulmalıdır.

Karayolları Genel Müdürlüğü hazırlamış olduğu son şartnamelerinde tünel yapım işlerinde, karayolu tüneli proje işlerinde veya metro-demiryolu işlerinin tünel projesinde çalışmış olan maden mühendislerinin, anahtar teknik personel olarak bulundurulmasını ihale konusu danışmanlık hizmeti işi için şart koşmaktadır.

Aynı şartın Genel Müdürlüğünüzce yapılacak ihalelerde de aranması ve şartnamelerinize maden mühendislerinin anahtar personel olarak bulundurulma zorunluluğunun getirilmesi hususunu belirtir, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla,

 

Nahit ARI

Genel Sekreter, Yönetim Kurulu Üyesi

Okunma Sayısı: 2655
Yayın Tarihi: 12.07.2010