TMMOB Maden Mühendisleri Odası

HALKA DELİ DUMRUL VERGİLERİ, YANDAŞLARA ADRESE TESLİM İHALELER!

HALKA DELİ DUMRUL VERGİLERİ, YANDAŞLARA ADRESE TESLİM İHALELER!

HALKA DELİ DUMRUL VERGİLERİ, YANDAŞLARA ADRESE TESLİM İHALELER!

 

Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü(MAPEG) tarafından 15.10.2024 tarihinde yapılan ihaleyle Sinop ili Boyabat ilçesindeki IV. Grup maden sahası ihale teminat bedeli 3.500.000.000,00 TL iken 3.650.150.000,00 TL bedelle Mehmet CENGİZ’e ait ETİ Bakır A.Ş.’ne, 16.10.2024 tarihinde yapılan ihaleyle Giresun ilindeki IV.Grup maden sahası aynı zamanda teminat bedeli olan 50.000.000,00 TL bedelle AKP Iğdır Milletvekili Cantürk ALAGÖZ’e ait Alagöz Mad. San. ve Tic. A.Ş.’ne verilmiştir.

 

Söz konusu ihalelerin şartnameleri ve değerlendirme süreçleri incelendiğinde ihaleyi kazanan firmalara çeşitli maddelerle avantaj sağlandığı, diğer firmalara inceleme ve değerlendirme için yeterli sürenin verilmediği açıkça görülebilmektedir. Şartnamelerde “Alıcının Yükümlülükleri” başlığı altında yer verilen tesislerle ilgili şartların her iki ihalede de kazanan firmaları parmakla gösterir gibi hazırlandığını düşündürmektedir. ETİ Bakır A.Ş. tarafından kazanılan Sinop ilindeki madenin ihale şartnamesinde yer alan “yurt içinde bir uç ürün (bakır izabe) tesisi kurma veya kurulu bulunan tesiste kapasite artışı yapmak” koşulunun Samsun’da kurulu bulunan ülkemizdeki tek bakır izabe tesisine sahip ETİ Bakır A.Ş.’ne avantaj sağladığı çok açıktır. Aynı şekilde, Alagöz Mad. San. ve Tic. A.Ş. tarafından kazanılan Giresun ilindeki madenin ihale şartnamesinde yer alan “ihale konusu sahanın bulunduğu ilde bir çinko ara ürün üretim tesisi kurarak veya kurulu bir çinko ara ürün tesisinde kapasite artışı yapmak” koşulunun da Giresun ili Doğankent ilçesinde kurulu bir bakır-kurşun-çinko- demir flotasyon tesisi bulunan Alagöz Mad. San. ve Tic. A.Ş.’ne büyük avantaj sağladığı çok açıktır. Ayrıca, ihale duyuruları ile ihale tarihi arasındaki süreler numune alınıp analiz edilmesi, fizibilitesinin yapılması gibi sahayı incelemeye ve değerlendirmeye yönelik çalışmalar için son derece yetersiz olup, ihaleyi kazanan firmaların önceden bilgilendirildiği algısını yaratmaktadır.  

 

Bu iki örnekte de görüldüğü gibi; şeffaf olmayan ihale süreçleri ve şartnamelerle belirli firmaların dışında kalan firmaların ihalelere katılımı dolaylı olarak engellenmekte, rekabet koşulları oluşmadığından ülkemizin maden kaynakları değerinin altında düşük bedellerle hatta buradaki örneklerden birinde olduğu gibi zaman zaman ihale teminat bedeli ile sermayeye devredilmektedir.

 

Bir yandan kredi kartı limitlerinden, saatlerden, motosikletlerden, gayrimenkul satışlarından, noter işlemlerinden ve buna benzer alanlardan “savunma sanayiine destek” adı altında deli dumrul vergileriyle zaten ekonomik krizle boğuşan halkımızın cebine göz diken iktidar bir yandan da adrese teslim ihalelerle yandaş firmalara ve iktidar milletvekillerine ülkemizin kaynaklarını peşkeş çekmeye devam etmektedir. 

Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen ihale işlemleri şeffaf bir şekilde ve kamu yararı doğrultusunda sürdürülmeli, firmaların ihalelere eşit koşullar altında katılımı sağlanmalıdır.

 

TMMOB Maden Mühendisleri Odası olarak bir kez daha hatırlatıyoruz;

Madenler halkındır, peşkeş çekilemez!

Saygılarımızla.

 

TMMOB Maden Mühendisleri Odası

Yönetim Kurulu

17 Ekim 2024, Ankara

Okunma Sayısı: 210
Yayın Tarihi: 17.10.2024