`Hükümet, Şili`deki maden kazası çalışmalarından ders almalı`
Türkiye‘de 2010 yılı başından bugüne kadar 89 maden emekçisinin iş kazalarında hayatını kaybettiğini belirten TMMOB, Şili‘deki kurtarma çalışmalarına bakıldığında Zonguldak-Karadon kazasında hayatını kaybeden 2 işçiye hala ulaşamamasının mazereti olamayacağını savundu. TMMOB, "Başbakan‘ın olay yerinde söylediği ‘Bakanlarıma talimat verdim. Yeraltındaki işçilere ulaşılmadan olay yerinden ayrılmayacaklar‘ sözünün boş olduğu ortaya çıkmıştır" dedi.
ANKA / Ankara- Türkiye Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği(TMMOB) Maden Mühendisleri Odası, yaptıkları açıklamada, Zonguldak-Karadon‘da yaşanan ve ikisi maden mühendisi olmak üzere toplam 30 maden işçisinin hayatını kaybetmesinin ve kazada hayatını kaybeden 2 kişiye hala ulaşılamamasının hiçbir mazereti olamayacağını savundu. TMMOB açıklamasına şöyle devam etti:
"Şili‘deki kurtarma çalışmaları izlendiğinde, Karadon kazasında hayatını kaybeden iki işçiye hala ulaşılamamasının hiçbir mazereti olamaz. Başbakanın olay yerinde söylediği ‘Bakanlarıma talimat verdim. Yeraltındaki işçilere ulaşılmadan olay yerinden ayrılmayacaklar‘ sözünün boş olduğu da ortaya çıkmıştır. Bu gün her türlü teknolojik olanak mevcut iken hangi gerekçe olursa olsun işçilere ulaşma çalışmasının gecikmesini anlamak mümkün değildir. Bu durum ancak çalışanları sarf malzemesi gibi gören bir anlayışla açıklanabilir. 111 gündür olayın sonuçlandırılmaması ve Çin‘den kurtarma ekibi beklenmesi ülkemiz için ciddi bir itibar kaybıdır."
"Ülkemizde sadece bir kaç maden ocağından sığınma odası var"
Şili‘de Cerro San Jose bakır madeninde 5 Ağustos 2010 tarihinde meydana gelen göçük sonucu 33 madenci yerin 680 metre altında mahsur kaldı. TMMOB, bu 33 işçinin hayatta kalmasının tek nedeni olarak, maden ocağına kurulan sığınma odalarının olduğunu savundu. Türkiye‘de yalnızca birkaç maden ocağında sığınma odası olduğunu ifade eden TMMOB, açıklamasına şöyle devam etti:
"Şili‘deki kazada gözlemlenen bir konu da yeraltı ocaklarındaki "sığınma odalarının" önemidir. 33 işçinin hala sağ olmaları, bu odanın önemini göstermektedir. Ülkemizde birkaç maden ocağında bulunan bu uygulamanın çoğaltılması ve yasalarla düzenlenmesi gelecekte yaşanacak olası kazalarda madencilerin kurtarılması açısından hayati önemde olacaktır. Bu konudaki çalışmalar zaman geçirilmeden yapılmalıdır."
"Madencilik Bakanlığı kurulmalı"
TMMOB, çıkarılan yasa ve yönetmeliklerde alınacak önlemlerin net olarak belirlenmesi, uygulanması ve denetim mekanizmalarının çalıştırılmasının çok önemli olduğunu savunarak, kazaların önlenmesi için neler yapılması gerektiğini açıkladı. TMMOB yapılaması gerekenleri şöyle sıraladı:
"Kazaların oluşmasına neden olan etkenlerin, ilgili kurum ve kuruluşların koordinasyonu ile birlikte en kısa zamanda masaya yatırılması ve çözümlenebilmesi için acil olarak bir eylem planı hazırlanması gerekmektedir. Kazaların önlenebilmesi için bilimsel ve teknik yatırımların yanı sıra, örgütlenmenin ve sendikalaşmanın önündeki engellerin kaldırılması, çalışma yaşamı ile birlikte çalışanların sosyal ve ekonomik yaşamlarının da iyileştirilmesi zorunludur. Kâr öncelikli çalışma anlayışı bırakılmalıdır. Kömür sektörünün denetimi ayrı olarak planlanmalı ve özellikle yeraltı kömür ocaklarındaki denetimler mutlaka konusunda uzman elemanlar tarafından belirlenen periyotlarda yapılmalıdır.Madencilik Bakanlığı kurulmalı ve sektöre hak ettiği önem verilmelidir."
CUMHURİYET 6 Eylül 2010