TMMOB Maden Mühendisleri Odası

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDE, BÜYÜK SANAT YAPILARI (KÖPRÜ, TÜNEL, VİYADÜK VB.) VEYA BARAJ VEYA METRO VEYA YOL ÇALIŞMALARINDA ANAHTAR PERSONEL OLARAK MADEN MÜHENDİSLERİNE DE YER VERİLMESİ İLE İLGİLİ YAZI.

 

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

İNÖNÜ BULVARI

06100 YÜCETEPE / ANKARA

Ankara; 18.06.2010

Sayı     : 692

 

Bilindiği üzere TMMOB Maden Mühendisleri Odası kuruluş amaçlarından biri olarak Maden Mühendisleri‘nin mesleki alanları ile ilgili gerekli çalışmaları yapmak ve tescilini sağlamaktır. Genel Müdürlüğünüz, Etüt ve Proje Daire Başkanlığı Bünyesinde Etüt ve Proje Mühendislik ve/veya Danışmanlık Hizmet Alımı Şartnamesi (Anahtar Teknik Personel) ‘nde tünel kapsamında yer alan işlerde maden mühendisi bulundurulma zorunluluğunun getirilmiş olması tarafımızca memnuniyetle karşılanmıştır.

Ancak ne yazık ki, "Otoyol veya Devlet Yolu veya İl Yolu Etüt ve Proje Mühendislik Hizmetleri işleri" ile "Büyük sanat yapıları (Köprü, tünel, viyadük vb.) veya baraj veya metro veya yol çalışmalarında Jeolojik - Jeoteknik etütlere yönelik temel sondaj çalışmalarında" görev alabilecek teknik ve/veya anahtar personel kapsamında sadece jeoloji, jeofizik mühendislerine yer verilmiş olup, maden mühendisliği disiplinine bu kapsamda yer verilmemiştir.

Maden mühendisleri almış oldukları temel eğitim neticesinde, sondaj ve kaya mekaniği konusunda uzman olarak yetişmektedirler. Nitekim halihazırda Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğü‘nün sondaj işlerinin yürütümünden sorumlu olan "Sondaj Dairesi"nin personelinin tamamı maden mühendislerinden müteşekkildir.

Kaya Tünel Projelerinde iş akışına bakıldığında, tünel tasarımından inşaat bitimine kadar geçen süre içinde yapılan işler Maden Mühendisliği disiplini içerisinde yer almakta ve tüm dünyadaki uygulamalarda maden mühendisi bulundurulmaktadır. Tasarım sırasında yapılan gerek geoteknik ve gerekse kaya mekaniği hesaplamaları ve uygulamaları maden mühendisliği bölümlerinde verilen temel derslerdir. Ayrıca tünellerin inşaatında yapılan sondaj, delme-patlatma işlemi, tünel ve kuyu açılması sırasında kullanılan delici makineler (TBM) seçimi ve uygulanması maden mühendisliği disiplini içinde aynı şekilde temel konulardandır. Projelerin yürütümü sırasında kullanılan, makine ve ekipmanlar, delme-patlatma, tahkimat, nakliye çalışmaları ve kapalı alanlarda oluşan gazlar ciddi kazalara neden olabilecek yüksek riskler taşımaktadır. Gerek basında yer alan ve gerekse resmi kaza istatistikler yer altı tünel işlerinde kaza sıklığının yüksek olduğunu göstermektedir. Bu projelerde İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanının Maden Mühendisi olma zorunluluğu işin riskleri açısından zorunluluk taşımaktadır.

Yapılan açıklamalar çerçevesinde Genel Müdürlüğünüzün tünel ve metro yapım işlerinde maden mühendislerine yer vermiş olmakta gösterdiği hassasiyeti, "Otoyol veya Devlet Yolu veya İl Yolu Etüt ve Proje Mühendislik Hizmetleri işleri" ile "Büyük sanat yapıları (Köprü, tünel, viyadük vb.) veya baraj veya metro veya yol çalışmalarında Jeolojik - Jeoteknik etütlere yönelik temel sondaj çalışmalarında" görev alabilecek teknik ve/veya anahtar personel kapsamında da göstereceğini ve bu kapsamda yürütülen faaliyetlerde maden mühendislerinin şartnamede yer verilen teknik ve/veya anahtar personel kapsamına alınması hususunu belirtir, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla.

Nahit ARI

Genel Sekreter, Yönetim Kurulu Üyesi

Okunma Sayısı: 4146
Yayın Tarihi: 12.07.2010