KOCAELİ İL ÖZEL İDARESİ GENEL SEKRETERLİĞİ
Ankara, 11.04.2006
Sayı: 406
KOCAELİ İL ÖZEL İDARESİ
GENEL SEKRETERLİĞİ
KOCAELİ
İlgi: B.05.4.JÖİ.4.41.00.04/1.0-1243 sayılı Komisyon oluşturulması ile ilgili yazınız.
Konu: Komisyon oluşturulması
İstanbul Şubemizin göndermiş olduğu ilgi yazınız Yönetim Kurulumuzca ele alınmış ve değerlendirilmiştir.
Konu ile ilgili değerlendirme ekte sunulmuştur. Düşünce ve önerilerinizi Odamız ile paylaştığınız için teşekkür eder, her zaman işbirliğine hazır olduğumuzu ifade eder, çalışmalarınızda başarılar dileriz.
Saygılarımızla,
Nahit ARI
Genel Sekreter, Yönetim Kurulu Üyesi
EK: 1 sayfa
----------------------------------------------------------------------------------------------------
MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI YÖNETİM KURULU GÖRÜŞÜ
"Tabii Servetlerin ve Kaynakların Aranması ve İşletilmesi" başlığı altında Anayasa‘nın 168. Maddesi'nde: Tabii servetler ve kaynaklar Devletin hüküm ve tasarrufu altındadır. Bunların aranması ve işletilmesi hakkı Devlete aittir. Devlet bu hakkını belli bir süre için, gerçek ve tüzelkişilere devredebilir. Hangi tabii servet ve kaynağın arama ve işletmesinin, Devletin gerçek ve tüzelkişilerle ortak olarak veya doğrudan gerçek ve tüzelkişiler eliyle yapılması, kanunun açık iznine bağlıdır. Bu durumda gerçek ve tüzelkişilerin uyması gereken şartlar ve Devletçe yapılacak gözetim, denetim usul ve esasları ve müeyyideler kanunda gösterilir." denilmiştir. Bu Kanun da 3213 sayılı Maden Kanunu'dur. Anayasanın bu maddesine göre tabi servetler ve kaynaklarla ilgili Devletin asli görevi onları işletmek ya da işlettirmektir.
Ülkemizde aranıp bir maden varlığının olup olmadığının henüz belirlenmediği alan oldukça fazladır. 2005 yılında 15.150 adet ruhsat müracaatı yapılmış, bunlardan 9.800 adedi hak sağlayarak ruhsat almıştır. Şu anda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından verilmiş yaklaşık 21.600 adedi arama ruhsatı olmak üzere 29.000 adet maden ruhsatı mevcuttur.
İl Genel Meclisinin tavsiye niteliğinde almış olduğu bu yaklaşım doğru olmasına karşın, bu gün itibarı ile uygulanması hemen hemen mümkün görülmemektedir. Şöyle ki: 2005 yılında yapılmış 15.150 adet ruhsat müracaatının ortalaması il başına 190 adet düşmektedir. Müracaat yoğunluğuna bakıldığında bu değer bazı illerde yılda 500'e kadar çıkarken, bazı illerde de 50'ye kadar düşebilmektedir. Yapılan bu müracaatlar bir yıla yayılmaktadır. Söz konusu önerinin uygulanması durumunda zaten mevcut olan bürokrasi daha da artacak, müracaatların değerlendirilmesinde bir tıkanma ve gecikme gündeme gelecektir. Bu da gerek yatırımcı ve gerekse Devlet tarafından istenmeyen bir sonuç doğuracaktır. Ayrıca verilecek görüş içerik olarak yeterli olmayacaktır. Çünkü bir yerde maden olup olmadığını belirlemek için detaylı bir araştırma yapılması gerektirdiğinden, kurulacak komisyonun da böyle bir görevi üstlenmesinin mümkün olmayacağı da bir gerçektir.
Tavsiye edilen öneri yerine; bütün maden ruhsatları için Ankara'da Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğüne yapılan müracaatların doğrudan doğruya talep edilen alanın bulunduğu illere yapılması ve müracaatların bu illerde değerlendirilerek ruhsatlandırılması daha doğru bir yaklaşımdır. Bu amaçla 2004 tarihinde kabul edilen "Maden Kanununda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun " Tasarısı çalışmalarında söz konusu yaklaşıma benzeri bir öneri gündeme gelmiş, Maden İşleri Genel Müdürlüğüne bağlı bölgeler oluşturulması amacı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Taşrada teşkilat kurabilecek bakanlıklar arasına alınması önerilmiştir. Ancak bu öneriye sıcak bakılmamıştır. Temennimiz İl Genel Meclisinin tavsiye niteliğinde almış olduğu karar ile hemen hemen örtüşen bu uygulamaya ilerideki yıllarda geçilmesidir.
Okunma Sayısı: 4599
Yayın Tarihi:
11.04.2006