MTA ÇALIŞANLARINA
MTA ÇALIŞANLARINA
22 Haziran 1935 tarihinde kurulan MTA ' nın amacı kuruluş yasasında “Ülkemizde işletmeye elverişli maden ve taş ocağı sahalarının bulunup bulunmadığını, işletilen maden ve taş ocaklarının daha faydalı şekilde işletilme koşullarını araştırmak ve buna yönelik arama işlemleri, bilimsel, jeolojik ve teknolojik tetkikleri yapmak, harita, plan ve kesitler hazırlamak, proje, fen raporları ve karlılık hesapları yapmak ve madencilik sektörüne kalifiye eleman yetiştirmek" olarak belirtilmiştir.
Maden aramacılığı, yüksek risk ve yatırım gerektiren bir çalışmadır. Ülkeler maden aramacılığında bilimsel ve teknolojik temellere göre doğal kaynaklarını değerlendirmekten vazgeçemezler. Bilimsel araştırmalardan yoksun yerleşim ve sanayi tesisleri kurmanın bedelini ülkemiz bilindiği gibi çok acı kayıplar vererek ödemiştir. Ayrıca yer altı zenginlikleri bir ülkenin kalkınmasında en önemli etkendir.
Ülkemizde tüm bu işleri yapacak olan tek kurum “MADEN TETKİK ARAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ” dür. 1980 ' li yıllardan itibaren uygulanan kamu kurumlarını tasfiyeye yönelik liberal politikalar sonucu MTA Genel Müdürlüğü’ de işlevini bilimsel ve teknolojik temeller üzerinde sürdürmesi gerekirken, kuruluş yıllarındaki işlevini bile yerine getiremez hale düşürülüp, kurumun araştırmaya yönelik yapısal durumu bozulmuştur.
MTA ’ lıların dikkatine sunuyoruz;
- Bilgi birikimi ve deneyim bakımından yeterlilik aranmaksızın her kademedeki yöneticilerin atanmasında siyasi tercih kullanılmamalıdır.
- Arazi yönetmeliğinin yetersizliği ve kurum tarafından çıkarılan, altyapısı hazırlanmadan oluşturulan birtakım genelgelerin (işçi alımı,iş yeri kiralama, araç kiralama, araç kullanma müsaadeleri ve tasarruf önlemleri) uygulanması sonucu, yıllarını MTA' ya vermiş çok sayıda arkadaşımız haksız yere suçlanmamalı ve ceza almaları önlenmelidir,
MTA ' nın en temel görev alanı olan arazideki çalışma koşullarının zorlaştırılması ve tasarruf adı altında alınan önlemler hırsız-polis oyunundan başka bir şey değildir. Bu ve bunun gibi çalışanlara uygulanan baskılar, iş verimini düşürmüş ve proje üretme kabiliyetini zafiyete uğratmıştır, Arazi çalışmalarında teknik elemanların ve arazi çalışanlarının önüne konan bürokratik zorluklar nedeniyle MTA 71 yıllık tarihinin en zor dönemlerinden birini yaşamaktadır.
- Arazide çalışmak isteyen tüm arkadaşların projelerde eşit süreli olarak görev almaları için yöntem geliştirilememiştir. Maliyeti düşürmek ve kaynak israfını önlemek gibi nedenlerle yeterli bilgi ve tecrübeye sahip ve arazide çalışmak isteyenlere arazi çalışmalarında görev verilmemesine rağmen yönetim kademeleri kendilerine yakın buldukları az sayıdaki çalışanı sürekli araziye göndermekte, Merkez ve Bölgelerdeki bir kısım yöneticiler ise sık sık ve uzun sürelerle araziye gidip kalmaları önlenmelidir
- Arazi çalışmalarına katılan kurum personeline geçmiş yıllarda verilen uçak ile ulaşım hakkı son yıllarda tasarruf gerekçesiyle iptal edilmiştir. Diğer kamu kurumlarında uygulandığı gibi uçak ile seyahat tekrar başlatılmalıdır.
- Laboratuarlarda ve arazide çalışan personelin çalışma koşulları, iş güvenliği ve işçi sağlığı yasasına ve iş güvenliği genelgelerine uygun hale getirilmelidir. Laboratuarlarda kimyasal etkilere maruz kalan personelin fiili hizmet uygulamasının başlatılması için emekli sandığına gerekli başvuru yapılmalıdır.
- Türkiye’nin tek Tabiat Tarihi müzesi inşaat güvenliği nedeniyle yargı sürecine taşınmış ve kamuya kapatılmıştır. İnşaat güvenliği olmayan bu binada çalışanların yaşamı risk altında değil midir?
Tabiat tarihi müzesinin, yargı ve inşaat güçlendirme sürecinin uzun olması öngörülüyor ise, başka bir mekanda sergilenmesi için gerekli çalışmalar bir an önce başlatılmalıdır.
- MTA bir AR-GE Kurumu olmasına ve kuruluş yasasında madencilik sektörüne teknik eleman ve kalifiye işçi yetiştirmek gibi bir görevi bulunmasına rağmen personelin eğitimine ve asli işlerine, tasarruf gerekçesiyle yeteri kadar kaynak ayrılmamaktadır.
Teknik elemanların bilimsel yönden gelişmesinde çok etkin yeri olan ulusal,uluslar arası, bilimsel ve teknik kurultaylara, sempozyumlara delege ve dinleyici olarak katılım çok kısıtlanmıştır. Bu türlü etkinliklere azami katılımın sağlanması gerekmektedir.
Kongre ve sempozyumlar için görevlendirme yapılırken, eşitlikçi bir anlayışla hareket edilerek aynı kişilerin devamlı görevlendirilmesinden kaçınılmalıdır.
- Arazi elemanlarının, zor şartlarda çalışmalarının karşılığı olan harcırahları ikiye bölünerek, ikinci bölümler uzun bir aradan sonra ödenmektedir. Bu durumun bir an önce düzeltilerek tüm harcırahın zamanında ödenmesi, arazi çalışanlarının hakkı olduğu gibi çalışma şevkini ve çalışma verimini artıracaktır.
- Çalışanların kreş sorunu 1-1,5 yıldır tamamen halledilememiştir.
- MTA çalışanları eğitim dinlenme kampları ücretlerinin kendi gelirlerine göre çok yüksek olması nedeniyle 12 günlük tatili dahi yapamaz hale gelmiştir. Mevcut fiyat uygulaması çalışanların gelirlerine uygun hale getirilmelidir.
- Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşlarında farklı ücret politikalarından kaynaklanan nedenlerle; MTA çalışanlarının iş verimi olumsuz etkilenmektedir. Ücret farklılığının giderilmesi için girişimlerde bulunulmalıdır.
- Çalışma verimi yapılan işin niteliği göz önüne alındığında; MTA’ nın temel görevi olan arazi çalışmalarında yer alan ekiplerin özgün çalışmaları nedeni ile “Kamp şeflikleri” MTA’ da çalışan meslek grupları arasında eşitlikçi, mesleki bilgi ve deneyimine bağlı olarak “Kamp Şefi” görevlendirilmelidir.
- Kuruluş ilkeleri ve MTA gelenekleriyle hiçbir ilgisi olmayan yönetim anlayışları ile çalışanlar aleyhine ve kurumun tasfiyesine yönelik olarak uygulamalar yapılmamalıdır.
Geçmişinde üretmiş olduğu çok sayıda arama ve araştırma projeleri ile gerek dünya gerekse ülke bilimsel kamuoyunda seçkin bir yer edinmiş olan MTA, ENSTİTÜ kimliğine geri döndürülerek eleman ve bütçe eksiklikleri giderilip hak ettiği saygın konuma getirilmelidir.
MTA, Enstitü yapısı elinden alınmış olmasına karşı Genel Müdürlük olarak da enstitü yapısından gelen geleneği ile görevini en iyi şekilde yapmaya çalışmıştır. Hiçbir zaman bir araştırma kurumu olarak amacı kar olmamıştır.
MTA Yöneticileri tarafından uygulanan “ Kurumu Kara Geçirme” anlayışı kurumun işlevinin bilinmemesinden kaynaklanmakta olup hem MTA yapısına hem de bilimsel çalışmalarına aykırıdır.
Örgütlerimiz üyelerinden aldığı güçle, mücadele geleneği, bilgi, birikim ve deneyimlerimizle ülkemiz için çok önemli bir kuruluş olan MTA Genel Müdürlüğünde gelişen her olayı kamu yararı doğrultusunda izleyerek, yanlış ve haksız uygulamaların takipçisi olacağız.
KESK ESM ANKARA 2 NO.LU ŞUBE
TMMOB JEOFİZİK MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI