TMMOB Maden Mühendisleri Odası

T.C. CUMHURBAŞKANLIĞI, T.C. BAŞBAKANLIK, AFET VE ACİL DURUM BAŞKANLIĞI VE 81 İL ÖZEL İDARESİNE YAZILAN YAZI


T.C. CUMHURBAŞKANLIĞI

GENEL SEKRETERLİĞİ

ANKARA

Ankara; 30.09.2013

Sayı: 7873
 

5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun 17.06.2009 tarih ve 27261 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Kanunun amacı, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetleri yürütmek üzere, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının kurulması, teşkilatı ile görev ve yetkilerini düzenlemek, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetlerin ülke düzeyinde etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için gerekli önlemlerin alınması ve olayların meydana gelmesinden önce hazırlık ve zarar azaltma, olay sırasında yapılacak müdahale ve olay sonrasında gerçekleştirilecek iyileştirme çalışmalarını yürüten kurum ve kuruluşlar arasında koordinasyonun sağlanması ve bu konularda politikaların üretilmesi ve uygulanması olarak belirtilmiştir.

Kanun‘un 18 inci maddesi ile sevk ve idaresinden valilerin sorumlu olduğu "İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri" kurulmuştur. Kurulmuş olan müdürlüklerin görevleri kanunda;

a) İlin afet ve acil durum tehlike ve risklerini belirlemek.

b) Afet ve acil durum önleme ve müdahale il planlarını, mahalli idareler ile kamu kurum ve kuruşlarıyla işbirliği ve koordinasyon içinde yapmak ve uygulamak.

c) İl afet ve acil durum yönetimi merkezini yönetmek.

ç) Afet ve acil durumlarda meydana gelen kayıp ve hasarı tespit etmek.

d) Afet ve acil durumlara ilişkin eğitim faaliyetlerini yapmak veya yaptırmak.

e) Sivil toplum kuruluşları ile gönüllü kişilerin afet ve acil durum yönetimi ile ilgili akreditasyonunu yapmak ve belgelendirmek.

f) İl ve ilçe düzeyinde sivil savunma planlarını hazırlamak ve uygulamak.

g) Afet ve acil durumlarda, gerekli arama ve kurtarma malzemeleri ile halkın barınma, beslenme, sağlık ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanılacak gıda, araç, gereç ve malzemeler için depolar kurmak ve yönetmek.

ğ) İlgili mevzuatta yer alan seferberlik ve savaş hazırlıkları ile sivil savunma hizmetlerine ilişkin görevleri ilde yerine getirmek.

h) Yıllık bütçe teklifini hazırlamak.

ı) İl kurtarma ve yardım komitesinin sekretaryasını yapmak.

i) Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer maddelerin tespiti, teşhisi ve arındırması ile ilgili hizmetleri yürütmek, ilgili kurum ve kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.

j) Başkanın ve valinin vereceği diğer görevleri yapmak." olarak tanımlanmıştır.

Kanunla verilen bu görevlerin yerine getirilebilmesi ve İl müdürlükleri ile birlik müdürlüklerinde insan kaynaklarının etkili ve verimli kullanılması ile hizmetlerde kalitenin artırılması amacıyla, ihtiyaç duyulan nitelik, unvan ve sayıda personel istihdamını sağlamak amacı ile "İl Afet Ve Acil Durum Müdürlükleri İle Sivil Savunma Arama Ve Kurtarma Birlik Müdürlükleri Norm Kadro İlke Ve Standartlarına Dair Yönetmelik" 17/12/2009 tarih ve 27435 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur.

Ancak yayımlanmış olan bu Yönetmeliğin; "İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri Norm Kadro Standartları Cetveli (EK-1)" ile "Memur Kadro Kütüğü"nde (EK-3) birçok mühendislik ve mimarlık disiplinine (bilgisayar mühendisi, çevre mühendisi, elektronik mühendisi, endüstri mühendisi, harita mühendisi, inşaat mühendisi, jeofizik mühendisi, jeoloji mühendisi, kimya mühendisi, meteoroloji mühendisi, mimar, şehir plancısı) tadadi yöntem ile yer verilmiş olunmasına rağmen "maden mühendisliği" ne bu listelerde yer verilmemiştir.

Maden mühendisleri almış oldukları eğitim ve mesleki tecrübeleri göz önünde bulundurulduğunda, maden işletmelerinde meydana gelen kazalara müdahale edebilecek tek yetkin mühendislik disiplinidir. Maden mühendisleri, maden işletmelerinin yanı sıra meydana gelecek afetler sonucu arama kurtarma faaliyetlerinde hem organizasyon hem de müdahale safhalarında görev alabilecek bilgi ve deneyime sahiptirler. Bu durum 17.08.1999 Kocaeli-Gölcük ve 12.11.2009 Düzce depremlerinde başlarında maden mühendislerinden müteşekkil Türkiye Taş Kömürü Kurumu ekiplerince yürütülen faaliyetlerde toplam 103 vatandaşımız canlı olarak kurtarılmasından da anlaşılabilmektedir.

Açıklanan nedenlerle "İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri Norm Kadro Standartları Cetveli (EK-1)" ile "Memur Kadro Kütüğü"nde (EK-3)  maden mühendislerine yer verilerek maden mühendislerinin bu kadrolarda istihdam edilmesini, hâlihazırda Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüklerinde memur statüsünde çalışan maden mühendislerinin ise "Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlükleri Norm Kadro Standartları Cetveli"nde belirtilen mühendis kadrolarına başvurularının kabul edilmesi hususunu belirtir, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla.

Cemalettin SAĞTEKİN

Genel Sekreter, Yönetim Kurulu Üyesi


Dağıtım:

Bilgi için: T.C.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği

Gereği İçin:

1- T.C.Başbakanlık

2- T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı

3- 81 İl Özel İdaresi Genel Sekreterliği

Okunma Sayısı: 836
Yayın Tarihi: 30.09.2013