TMMOB Maden Mühendisleri Odası

ÜYELERİMİZE DUYURU

Odamız tarafından, Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği‘nin bazı maddelerinin yürütmesinin durdurulması ve iptali için Danıştay‘da dava açılmıştır.

Madencilik, ülkemizde kanun değişikliği tartışmalarının en fazla yaşandığı sektörlerden birisidir. Bugüne kadar yürürlüğe giren maden kanunları uzun ömürlü olamamıştır. Bunun ana nedeni, yasanın ve ilgili uygulama yönetmeliklerinin hazırlanmasında kamu yararının öncelikli tutulmaması ve madencilik sektöründen ülkeye beklenilen en yüksek yararı elde etmek üzere konuyla ilgili tüm tarafların görüş ve önerilerinin dikkate alınmamasıdır.

Bu  çalışmada da  Odamızın ve sektörün talepleri  yeterince değerlendirilmemiştir. Havza madenciliği dikkate alınmamıştır. Kaynak korumayı sağlayan  ve hammadde ihracatını engelleyen  bir madde mevzuata konulmamıştır.  Keyfiliğe neden olabilecek bürokratik işlemler ve istenecek  rapor sayısı artarken, bu aşamalarda yapılacak çalışmalar ve verilecek raporların içeriği konusunda bağlayıcı, açık bir kural konulmamıştır. Maden mühendislerinin görev, yetki ve sorumluluk alanlarına  haksız bir şekilde müdahale edilerek çalışma alanları kısıtlanmıştır.

Bunlar ve diğer gerekçelerle açtığımız davanın içeriği ektedir:

T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından 06.11.2010 tarih ve 27751 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan "Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği"nin; 5 inci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendinde yer alan "ve akarsu yataklarındaki" ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (f) bendinde yer alan "ile grev, lokavt ve işletme faaliyetlerini engelleyen diğer toplumsal olayları," ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (h) bendinde geçen "süresince ve" ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (j) bendinde geçen "ve/veya üretim yapılmayan ruhsat sahalarından proje beyanı üzerinden alınan" ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (ö) bendinde geçen "Görünür rezerv" tanımının; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (p) bendinde geçen "sanat yapıları" ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (ü) bendinde yer alan "tesisleri" ibaresinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (y) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (çç) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (ğğ); 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (kk) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (nn) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (öö) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (pp) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (rr) bendinin; 4 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (üü) bendinin; 80 inci maddesinin 5 inci fıkrasının; 111 inci maddesinin 3 üncü fıkrasının 2 nci cümlesinde geçen "üretim" ibaresinin; 138 inci maddesinin 3 üncü fıkrasının; 120 nci maddesinin; 121 nci maddesinin; 122 nci maddesinin 2 nci fıkrasının; 123 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının 3 üncü cümlesinin; 124 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının 3 üncü cümlesinin ve 2 nci fıkrasının ikinci cümlesinde geçen "ve ruhsat sahası mücavirindeki geçici tesisler," ibaresinin; 125 inci maddesinin; 91 inci maddesinin 3 üncü fıkrasında geçen "Sahada faaliyetlerin projesine uygun sürdürülmemesi, faaliyetlerin verilen faaliyet raporları ile uyum içinde olmaması, imalat haritalarının gerçeği yansıtmaması, denetimlere teknik nezaretçi ya da ruhsat sahibi veya vekilinin iştirak etmemesi, denetime mesnet teşkil eden belgelerin verilmemesi, istenilen analiz ücretinin ödenmemesi," ibarelerinin; 75 inci maddesinin 3 üncü fıkrasının ikinci cümlesinin; 76 ncı maddesinin 2 nci fıkrasında geçen; "sevk fişi, patlayıcı madde izni, mera tahsis değişikliği, ikinci maden, buluculuk hakkı, işletme izin sınırlarında yapılacak değişiklik, birleştirme gibi" ibarelerinin; 77 nci maddesinin 2 nci fıkrasının; 47 nci maddesinin 1 ve 2 nci fıkrasının; 51 nci maddesinin 2 nci fıkrasının; 52 nci maddesinin 2 nci fıkrasının 1 inci cümlesinde geçen "veya eksik bildirdiği" ibaresinin; 53 üncü maddesinin 6 ve 8 inci fıkralarının; 54 üncü maddesinin 4, 5 ve 6 ncı fıkralarının; 55 inci maddesinin 1, 2 ve 3 üncü fıkralarının; 56 ncı maddesinin; 86 ncı maddesinin 20 nci fıkrasının son cümlesinin; 90 ıncı maddesinin 1 inci fıkrasının; 59 uncu maddesinin 2 nci fıkrasında geçen "Bu kapsam dahilinde yürütülen faaliyetler için teknik nezaretçi atanması zorunluluğu yoktur." ibaresinin; 68 inci maddesinin 3 üncü fıkrasında geçen "İptal edilen izin sahasında stokta hammadde olduğunun tespit edilmesi durumunda, stoktaki hammadde, üretim izin sahibi kamu kuruluşu tarafından proje kapsamında değerlendirilir." cümlesinin; 78 inci maddesinin 1 inci fıkrasının son cümlesinde geçen "I., II. ve" ibaresinin; 8 inci maddesinin 2 nci fıkrasının son cümlesinde geçen "Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının olumlu görüşünün alınmasını takiben" ibaresinin; 9 uncu maddesinin 2 nci fıkrasının son cümlesinin; Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin 2 nci fıkrasının son cümlesinin; 13 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının b, c, ç, bentlerinin, 13 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının d bendinin 1, 2, 5 ve 6 ncı alt bentlerinin; 13 üncü maddesinin 2 nci fıkrasının; EK-1 (Arama Döneminde Asgari Yeterlilik Faaliyetleri) ve EK-2 (Mali Yeterlilik Tutarları Tablosu, Ön/Genel/Detay Arama Dönemi Minimum Toplam Harcama Yatırım Tutarı ve Harcama Oranı) nin; 16 ncı maddesinin 2 inci fıkrasında geçen "/sertifikası" ibaresinin; 16 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasının son cümlesinde geçen "V." ibaresinin, 16 ncı maddesinin 5 inci fıkrasında geçen "ve V." ibaresinin; , 18 inci maddesinin 8 inci fıkrasında geçen "ve V. Grup" ibaresinin; 18 inci maddesinin 9 uncu fıkrasında geçen "ve V. Grup" ibaresinin; 17 nci maddesinin 4 üncü fıkrasının; 17 nci maddesinin 5 inci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinin; 17 nci maddesinin 6 ncı fıkrasının; 18 inci maddesinin 4 üncü fıkrasının; 18 inci maddesinin 5 inci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinin; 18 inci maddesinin 6 ncı fıkrasının; 19 uncu maddesinin 4 ve 5 inci fıkrasının; 19 uncu maddesinin 6 ıncı fıkrasının (b) ve (c) bentlerinin; 19 uncu maddesinin 7 nci fıkrasının; 20 nci maddesinin 3 üncü fıkrasının; 21 inci maddesinin 1 inci fıkrasının; 24 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının; 26 ncı maddesinin 4 üncü fıkrasının; 30 uncu maddesinin 3 üncü fıkrasında geçen "Beklenmeyen haller ve mücbir sebepler dışında süresi içinde işletmeye alınmayan veya projesinde belirtilen yıllık üretim miktarının %10‘unun altında üretim yapılan ruhsat sahalarından, çalışılmayan her yıl için, projede belirtilen üretim miktarının %10‘u üzerinden Devlet hakkı alınır." cümlesinin; 32 nci maddesinin 1 ve 2 inci fıkralarının; 80 inci maddesinin 6 ncı fıkrasının; 36 ncı maddesinin 5 inci fıkrasında geçen "veya Genel Müdürlüğe verildiği tarih itibariyle ruhsat sahası için atanmış durumda olan teknik nezaretçi" ibaresinin; 37 nci maddesinin 2 nci fıkrasının (d) bendinin; 39 uncu maddesinin 3 ve 4 üncü fıkralarının; 42 nci maddesinin 8 inci fıkrasının; 106 ncı maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendinde geçen "jeotermal kaynak jeolojisi, doğal mineralli su ve gazlar ile ilgili etüt, analiz ve değerlendirme raporu hazırlanması," ibaresinin, (c) bendinde geçen "hidrojeoloji etütler" ibaresinin, (e) bendinin, (j) bendinin; 107 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (e) bendinin, 109 uncu maddesinin 1 inci fıkrasının (ğ) bendinin, 110 uncu maddesinin 1 inci fıkrasının (c) bendinin; 131 inci maddesinin 2 nci fıkrasının; 133 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının son cümlesinde geçen "veya azledilen" ibaresinin; 134 üncü maddesinin 1 nci fıkrasında geçen "üretim" ibaresi ile 2 nci fıkrasının (e) bendinin; 135 inci maddesinin 4 üncü fıkrasının 2 nci cümlesinin; 141 inci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendinde geçen "Ruhsat sahasındaki tesislerde çalışanlar hariç" ibaresi ile 2 nci fıkrasının; 142 nci maddesinin 1 inci fıkrasının 2 ve 3 üncü cümlelerinin; 146 ncı maddesinin 1 inci fıkrasının (c) bendi ve 6 ncı fıkrasının; 149, 150, 151, 152, 154, 155, 156, 157, 159, 160, 161, 164, 166, 167 nci maddelerinin; 92 nci maddesinin 3 üncü fıkrasının; 41 inci maddesinin 1 inci fıkrasında geçen "ruhsat sahibi şirketin iflasına karar verilmiş olması, özelleştirme kapsamında olan kurumlara ait ruhsat olması veya yargı kararlar" ibaresi ile 6 ve 7 nci fıkralarının; geçici 14 üncü maddesinin; geçici 15 inci maddesinin; YÜRÜTMELERİNİN DURDURULMASI ve İPTALİ; Yönetmeliğin 106 ncı maddesinin 1 inci fıkrasının (g), (ğ), (h), (ı), (i), (j) bentlerinin ise maden mühendisleri yönünden YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI ve İPTALİ ve DURUŞMA istemi ile dava açılmıştır.

Okunma Sayısı: 1798
Yayın Tarihi: 17.01.2011