TMMOB Maden Mühendisleri Odası

VII. MADEN MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ AÇIKLANDI.

VII. MADEN MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ AÇIKLANDI.

Maden Mühendisliği eğitiminin sorunlarını ve çözüm önerilerini belirlemek, eğitim programlarının geliştirilmesi ve mühendisliğin sektörle ilişkileri konularını değerlendirmek amacıyla, Maden Mühendisliği Eğitimi Çalıştayı‘nın yedincisi Odamız ve Osmangazi Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü tarafından Üniversitelerin Maden Mühendisliği Bölüm temsilcileri, kamu kurumu yetkilileri, Odamız üyeleri, sektör temsilcileri ve öğrencilerden oluşan 102 kişinin katılımı ile 10 Aralık 2011 tarihinde Eskişehir‘de gerçekleştirilmiştir.

Çalıştay‘da;

- Maden mühendisliği bölümlerinin sorunları ve çözüm önerileri,

- Sektörün maden mühendisliği eğitiminden beklentileri,

- Öğrencilerin maden mühendisliği eğitiminden beklentileri,

- Maden mühendisliği bölümlerimizdeki lisans ders müfredatlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi,

- Maden mühendisliği eğitimindeki sorunlar ve çözüm önerileri,

- Maden mühendisliği eğitiminde Odamızın görev ve sorumluluğu,

-Maden mühendisliği bölümlerini ve diğer mühendislik bölümlerini tercih eden öğrencilerin karşılaştırılarak değerlendirilmesi,

konuları işlenmiştir.

Çalıştay‘da yapılan değerlendirmeler sonucunda maden mühendisliği eğitiminin temel sorunlarının; İşsizlik sorunu, mezun sayısının fazlalığı, ikinci eğitimler ve kontenjanların fazlalığı, öğretim üyesi sayısının yetersizliği, akademik kadro sıkıntısı ve ücretlerin yetersizliği, öğretim elemanlarını aşırı iş yoğunluğu (ikinci eğitimler, yaz okulu, eğitim öğretim faaliyetleri, bilimsel çalışmalar) nedeniyle moralsizlik, motivasyon kaybı, bölümlerin birçoğunun fiziki mekân, laboratuar ve kütüphane-dokümantasyon olanaklarının yetersizliği, bilimsel araştırmalara yeterli kaynağın aktarılmaması, üniversite-sanayi işbirliğinin istenen düzeyde olmaması, öğrencilerin yurt ve barınma sorunu, staj sorununun çözülememesi, teknik gezilerin yetersizliği, yaz okulu uygulaması, ders müfredatının her bölümde farklılık göstermesi, lisans - yüksek lisans programları arasındaki uyumsuzluklar, eğitimde yabancı dil uygulaması olduğu belirlenmiştir.

Belirlenen sorunların çözümü için;

· Merkezi planlamalar yapılmalıdır. Planlamacı bir anlayışla, toplumsal gereksinimleri, üretimi, istihdamı ve yaşam boyu eğitimi, ülkenin bilim ve teknoloji yeterliliğinin güçlendirilmesini temel alan eğitim politikaları üniversitelerde yaşama geçirilmelidir.

· Ülkenin gereksinim duyduğu kadar ve kalitede maden mühendisleri yetiştirilmelidir.

· Tüm öğrencilere eşit ve ücretsiz eğitim sunulmalıdır.

· Üniversite eğitimi özerk ve demokratik ortamlarda sürdürülmelidir.

· Yeni Maden Mühendisliği bölümleri açılmamalı, mevcut olanların ise, eşit ve yeterli olanaklara kavuşması sağlanmalıdır.

· İkinci Öğretim uygulaması kaldırılmalıdır.

· İşsizliğin arttığı bir ortamda maden mühendisliğinin alt dalları ile ilgili bölümler açılmamalıdır.

· Mevcut bölümlerin eğitim niteliğini yükseltecek çalışmalar yapılmalıdır.

· Staj kanununun sorunları çözecek şekilde bir an önce yasalaşması yönünde her türlü girişimde bulunulmalıdır.

· Öğrencilerin teknik eğitimi yanında sosyal ve kültürel eğitimlerini de tamamlayacak yapılar oluşturulmalıdır.

·Öğrencilerin mesleği daha iyi anlamalarını sağlayacak teknik gezi, dokümantasyon, vb. gibi konularda üniversite ve endüstri işbirliği sağlanmalıdır.

·Maden Mühendislerinin işsizlik sorunlarının çözümünde, maden mühendislerini ilgilendiren iş alanlarının genişletilerek istihdam sağlanması konusunda yasal girişimler arttırılarak sürdürülmelidir.

·Farklı üniversitelerden mezun olan genç meslektaşlarımızın kendilerini geliştirmek istedikleri konularda meslek içi eğitim çalışmaları, Oda yapısı içinde genişleterek sürdürülmelidir.

· Ders müfredatı değişen ihtiyaçlara göre yeniden düzenlenmelidir. Zemin mekaniği, işçi sağlığı iş güvenliği, madencilikte bilgisayar uygulamaları, madencilik ve çevre vb. dersler, zorunlu ders olarak müfredata konulmalıdır.

· Yaz okulu uygulamasından vazgeçilmelidir.

·Yüksek lisans programları alt yapısı uygun ve ilgili bölümün bulunduğu okullarda açılmalıdır.

· Yabancı dilde eğitim yerine, yabancı dil eğitimi öncelikli olmalıdır.

·Odanın, Hacettepe Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümünde gerçekleştirmekte olduğu "Meslek Alanları ve Oda Tanıtımı" uygulaması tüm bölümlerde uygulanmalıdır.

· Odanın, öğrencilere yönelik öğrenci üyelik uygulamaları ve Oda tanıtımı çalışmaları artarak sürdürülmelidir.

· Barınma hakkı sosyal devletin en önemli görevlerindendir. Devlet, üniversiteler için yeni yurtlar inşa etmeli ve var olan yurtların şartlarını iyileştirmelidir. Yurtlardaki tüm hizmetler öğrencilere ücretsiz olarak sunulmalıdır.

· Oda, belirlenen sorunları ve bu sorunlara ilişkin oluşturulan çözüm, görüş ve önerileri olgunlaştırıp, ilgililere iletmelidir.

· Akademik kadroların özlük hakları ve maddi olanakları iyileştirilmelidir.

· Öğrencilere staj konusunda kamu ve özel sektör daha fazla kaynak ayırarak staj olanakları artırılmalıdır.

· Sektör, düşük ücretlerle mühendis çalıştırmamalı, mühendislerin deneyim kazanmaları için süre tanımalıdır.

Maden Mühendisleri Odası; demokratik, laik, çağdaş ve eşitlikçi bir ülkede, barıştan, emekten demokrasiden yana bireyleriyle; bilimsel ve teknolojik yenilikleri sürekli takip eden ve üyelerinin deneyim kazanması için çaba gösteren, meslektaşlarının özlük haklarını savunan ve çözümler üreten bir anlayışı temsil etmektedir. Odamız başta üniversitelerimiz olmak üzere ilgili tüm taraflarla sürekli ilişkilerini geliştirerek, Maden Mühendisliği Eğitiminin günün koşullarına göre şekillendirilmesinde katkılar sağlayan görev anlayışını her zaman olduğu gibi gelecek yıllarda da sürdürecektir.

Maden Mühendisliği Eğitimi Çalıştayı‘nın VIII. nin Cumhuriyet Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü‘nün ev sahipliğinde 2013 yılında Sivas‘ta yapılmasına karar verilmiştir.

TMMOB

MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI

YÖNETİM KURULU

29 Aralık 2011, ESKİŞEHİR

Okunma Sayısı: 1610
Yayın Tarihi: 29.12.2011